Satış Maliyet Analizi

Parent Previous Next

Satış Maliyet Analizi

Yönetim Sistemi ›› Restoran Yönetimi ›› Restoran Raporları ››

Parent Previous Next


Satış Maliyet Analizi


Bu rapor sayesinde belirlenen kriterlere göre maliyetleri ile satış gelirlerinin(ciro) karşılaştırılması yapılarak elde edilen kar oranları hesaplanabilir.


Erişim ağacından Yönetim Sistemi-->Restoran Yönetimi-->Restoran Raporları-->Satış Maliyet Analizi işlemleri takip edilir.


Rapor filtreleme kriterleri;


Lokasyon

Tüm Lokasyonlar/Lokasyonlar

Pos

İlgili Kasa/Kasalar

Kasiyer

İlgili Kasiyer/Kasiyerler

Tarih/Saat

Başlangıç-Bitiş Tarihi/Saati

Ürün Grubu

İlgili Ürün Grubu

Statü

Aktif/Pasif

Ürün Kodu

Ürün Başlangıç-Bitiş Kodları

Ürün Açıklaması

Ürün Başlangıç-Bitiş Açıklaması

Bölüm Kodu Adampos

Ürün Adampos Eşleştirmeleri

Özel Kodlar


Alış Maliyet Hesabı Kriteri

Dönemsel Tartılı Ortalama/Ortalama Giriş Maliyeti/Son Giriş Maliyeti

Kdv Kriteri

Dahil/Hariç



Açılan Satış Maliyet Analizi ekranında Rapor Kriterleri tablosu altından;


1 alanında istenilen lokasyon/lokasyonlar/tüm lokasyonlar seçimi yapılır.


3 alanından  maliyetlendirme işleminin yapılacağı tarih aralığı seçilir. Bu alandan tarih aralığı seçildikten sonra,  otomatik olarak 2 Tarih alanında tarih aralığı güncellenir.


4 alanında butonuna tıklayarak veya F10 tuşuna basılarak açılan Ürün Grup Seçimi ekranından istenilen grup seçilerek grup bazında satışların maliyetlerinin yapılan ciro ile karşılaştırılması sağlanır. Ürün Grup Seçimi ekranında ürün grubu seçildikten sonra Seç butonuna tıklanır.


Burada ayrıca Ürün Kod ve Ürün Açıklama alanlarından maliyetlendirme işleminin yapılacağı ürünler belirlenebilir.


Grup ya da aralık tanım filtreleri kullanılarak hangi malzemelere ait fişlerin maliyetlendirmede dikkate alınacağı belirlenir.



Ekranın sağında bulunan kaydırma çubuğu aşağıya doğru kaydırılırsa;



Alış Maliyet Hesabı Kriteri alanından maliyet hesaplama yöntemi seçilir. Kdv Kriteri alanından da istenilen kriter seçimi yapıldıktan sonra Başlat butonuna tıklanır. Kdv Kriteri alanından yapılacak seçimle kdv oranı, ürün tutarına yansıtılarak raporlama yapılabilir.









Alış Maliyet Hesaplama Yöntemleri;


Dönemsel Tartılı Ortalama kriter seçimi yapıldığında;




 

Dönemsel Tartılı Ortalama Yöntemi; farklı tarihlerde farklı fiyatlarla yapılan tüm ticari mal alışlarının toplam maliyetleri ve bir önceki ayın devir maliyetinin, toplam ticari mal miktarına bölünerek bulunan bir ortalamayla satılan ticari malların maliyetlerinin hesaplandığı bir yöntemdir.


Örneğin;


Ocak Ayı sonunda; Elde/Stokta kalan X adet ürünün ocak ayı maliyeti takip eden Şubat ayı maliyetine devredilmelidir. Bu şekilde her ay sonunda, stokta ürün kalmış ise kalan ürünlerin maliyeti otomatik olarak bir sonraki aya devredilir.


Ancak ay sonunda alış miktarı ile satış miktarı aynı ise yani stokta/elde ürün kalmadıysa bir sonraki aya maliyet devir işlemi yapılmayacaktır.


Not: Perakende altındaki rapor sadece kasa satışlarına bakarken bu rapor Myasoft tarafından kesilen satış faturalarını da dikkate alacaktır.


Not: Dönemsel Tartılı Ortalama Yönteminde FİFO ve LİFO maliyet hesapları baz alınmamaktadır.


Ortalama Birim Maliyet = Toplam Giriş Maliyeti+Önceki Ayın Ortalama Devir Maliyeti / Toplam Giriş Miktarı

Satılan Malın Maliyeti = Toplam Satış Miktarı x Ortalama Birim Maliyet


Tarih

Giriş(G)-Çıkış(Ç)

Miktar

Birim Fiyat/Maliyet

Tutar

01.01.2014

G

20

4

80

02.01.2014

G

50

5

250

03.01.2014

G

20

6

120

04.01.2014

G

10

6,5

65

05.01.2014

Ç

20

7

140

Devir Durumu

Kalan

80

5,15

412


Yukarıda ki tabloda görüldüğü üzere 80 adet ürünün dönemsel tartılı ortalama maliyeti 5,15 TL’dir. Şubat ayı başında 80 adet ürün 5,15 olarak rapor edilmelidir.


Tarih

Giriş(G)-Çıkış(Ç)

Miktar

Birim Fiyat/Maliyet

Tutar

Devir Durumu

G

80

5,15

412

01.02.2014

G

10

7

70

02.02.2014

G

10

6

60

03.02.2014

Ç

30

8

240


Yukaridaki tabloda görüldüğü gibi Ocak ayından 80 adet ürün devir edilmiş, 20 adet ürün giriş yapılmış ve 30 adet ürünün de çıkışı yapılmıştır. Geriye 70 adet ürün kalmıştır. Dolayısıyla Mart ayı başlangıcında bu kalan 70 adet ürünün dönemsel tartılı maliyeti 5,42 TL olarak rapor edilmelidir.



Ortalama Giriş Maliyeti kriter seçimi yapıldığında;



Ortalama Giriş Maliyeti; bu yöntemde ortalama maliyet her ticari mal  alışında tekrar hesaplanır. Her ticari mal alışında alınan malın miktarı mevcut ticari malın miktarına, maliyeti de mevcut malın maliyetine eklenerek; toplam maliyet, toplam miktara bölünerek ortalama maliyet hesaplanır.


Son Giriş Maliyeti kriter seçimi yapıldığında;



Son Giriş Maliyeti; Tarih aralığı ve Lokasyon kriter seçimine bakılmadan konsinye belgeleri hariç bütün giriş belgeleri içinde son giriş tutarının, son alış miktarına oranına denir. Mal Fazlası veya Fiyat Farkı varsa Tutara yansıtılır.


Son Giriş Maliyeti: Son Giriş Tutarı/Son Alış Miktarı



Not: Seçilen alış maliyet hesaplama yöntemine göre cost oranı da otomatik olarak hesaplanır.

Food Cost Kontrol Mekanizması;


Food Cost=Toplam Yiyecek Maliyet Tutarı/Ciro


Genelde bir yiyeceğin maliyeti aşağıdaki 2 büyük etkenden meydana gelmektedir;


  1. Mamül ürün kartı içerisinde Reçete menüsü altından; Ham madde: Alis fiyati + satin alma masraflari = Satin alma maliyeti.


  1. MyaRes menüsü altından; İşçilik Ücreti alanından ücretler, sosyal maliyetler, enerji vb.
  2.  

Ayrıca Ürün kartı içerisinde Ürün Özellikleri menüsü altında Cost alanından da her bir ürün için belirlenen cost oranı girilerek foodcost tutarı otomatik olarak hesaplanabilir.

Burada seçilen alış maliyet hesaplama kriterine göre cost oranı da otomatik olarak hesaplanmaktadır.



Satış Maliyet Analiz raporunda, çeşitli analizler yapılarak işletmenin finansal durumu hakkında bilgi sahibi olunabilir.

Maliyet/ Toplam Ciro Analizi

Maliyet/ Toplam Ciro: herbir satıcının(garson, satış danışmanı) sağladığı toplam ciroya oranla katlanılan satış ve pazarlama maliyeti oranını gösterir.

Bu oranın düşük olması iyidir. Görüşmelerin satışa dönüştürme oranının düşük olması maliyetlerin yüksek olması demektir. Dolayısıyla satışa dönüştürme oranının yükselmesi ve işlem veriminin artması bu göstergeyi iyileştirir.























































Copyright © 2014 by ADAMPOS. All Rights Reserved.